Social Media gebruiker
Facebook, Twitter en LinkedIn iedereen gebruikt het tegenwoordig. Maar heb je je wel eens afgevraagd wat voor type gebruiker je bent. Zet jij alles waar je mee bezig bent online of ben je meer het stille type dat alleen veel rondkijkt.
Wij hebben voor jou een indeling gemaakt in vijf types.
- De lurker
Deze groep houdt in de gaten wat er gebeurd en is opzoek naar informatie. Dit lijkt actief, maar dit valt tegen want zelf iets delen of ergens op reageren zullen zij niet snel doen. Veel interactie hoef je dus niet van deze groep te verwachten. Probeer de lurkers te lokken voor interactie, bijvoorbeeld door ze een direct persoonlijk bericht te sturen. - De newbie
Dit kan een interessante groep zijn. Zorg dat je weet wat de newbies van jou doelgroep zijn, spoor ze op en benader ze actief. Zorg ervoor dat ze zo snel mogelijk betrokken zijn bij jou online communicatie. - De voorspelbare gebruiker
De voorspelbare gebruiker. Deze mensen zijn makkelijk te betrekken in de online communicatie. Hun gedrag wordt gezien als betrouwbaar. Als je ze in een bericht ‘tagged’ zullen zij hierop reageren. Wat verder bij deze groep opvalt, is dat hun online gedrag een vast ritme vertoont. De voorspelbare gebruiker verwacht van jou dat je regelmatig informatie met ze deelt die zij interessant vinden. - De chronische oversharer
Dit zijn gebruikers die continu berichten delen met hun netwerk. Het voordeel hiervan is dat ze een groot netwerk aan zich kunnen binden door interessante content te delen. Echter, als het netwerk de informatie niet boeiend vindt zullen ze het niet lezen en heeft het geen nut. - Power user
Dit zijn gebruikers die precies weten wat ze moeten delen om interactie uit te lokken. De Power user kan een expert zijn in zijn kennisgebied. Het gaat deze gebruikers niet kwanititeit maar de kwaliteit van de berichten.