Nummer één irritatie van webshop houders is als de klant net voor het afronden van de bestelling afhaakt. Dit is natuurlijk erg vervelend. Maar waar ligt het aan, waarom stopt de bezoeker net voor het afronden van zijn bestelling? En nog belangrijker, hoe kan je dit in de toekomst voorkomen? Op deze twee vragen zullen we ingaan.
Uit onderzoek is gebleken dat 88% van de mensen de winkelwagen verlaat zonder de producten ook daadwerkelijk te kopen. Er zijn verschillende redenen waarom klanten op het laatste moment toch nog afhaken. Drie veel voorkomende redenen zijn:
- De webshop werkt niet goed op mobiele telefoons. De klant stopt dan wel producten in het winkelwagentje maar doet geen daadwerkelijke aankoop.
- De bezoeker zit nog in de oriëntatiefase. De klant verdiept zich nog in het product. Tijdens deze fase wordt er wel eens door geklikt naar het winkelwagentje, bijvoorbeeld om te kijken wat de verzendkosten zijn. Zo kan de bezoeker verschillende aanbieders vergelijken.
- De bezoeker is nog niet klaar voor de aankoop. De bezoeker bekijkt dan alleen de producten maar echt kopen is hij nog niet aan toe. Zo kan de bezoeker de artikelen die voor hem interessant zijn in het verlanglijstje in zijn account zetten. Zo zijn deze makkelijk terug te vinden als de bezoeker de bestelling wil afronden.
Zorg er dus voor dat je webshop ook mobiel goed werkt. Help de potentiële klant door informatie zoals verzendkosten al zichtbaar te maken voordat de artikelen in het winkelwagentje zitten. Andere tips om het aantal ‘winkelwagen verlaters’ te verminderen zijn: breng geen verzendkosten in rekening, maak bestellen zonder account ook mogelijk, zorg dat de bestel procedure niet te lang duurt, zorg voor verschillende en veilige betaalmethoden zodat de klant kan betalen zoals deze het wenst, zorg ervoor dat de potentiële klant tijdens het proces contact kan opnemen door bijvoorbeeld continu een telefoonnummer in beeld te hebben en tenslotte, verras de klant met een klein cadeautje.
Vraag nu hier een offerte aan om te kijken hoe wij deze tips kunnen integreren in jouw webshop!